Nyitólap |
Terepgyakorlatok, zöld napok |
A csoportok feladatai
1. csoport: Térképészeti és
közlekedésföldrajzi feladatok
Jelöljétek ki a nap folyamán megtett közlekedési és túra útvonalat!
Állapítsátok meg az út hosszát, jelöljétek a legmagasabb és legalacsonyabb
pontokat!
Határozzátok meg az útvonal relatív magasságkülönbségét!
A túraútvonalaknál készítsetek útvonal keresztmetszeti szelvényt!
Emeljétek ki, azokat a pontokat, amelyeket megtekintettünk!
Nevezzétek meg, hogy az adott útszakaszon milyen alternatív közlekedési
lehetőségek állnak rendelkezésre!
Kultúrtörténetileg és ipartörténetileg melyek a legjelentősebb útvonalak a
térségben? Ezeket eltérő színnel jelöljétek! Készítsetek egy-egy szakaszukról
fotókat!
Készítsetek fotókat a közlekedést segítő tereptárgyakról!
2. csoport: Kőzettani és geomorfológiai feladatok
Milyen kőzetekkel találkoztunk a nap folyamán!
Gyűjtsetek belőle egy-egy kis darabot! Vizsgáljátok meg a friss törési
felszínüket!
Nézzetek utána, hogy hogyan alakultak ki, és milyen ásványok alkotják!
Fényképezzetek le különböző fossziliákat, kőzeteket és ásványokat a russbachi
múzeumban! Mikor keletkeztek ezek a kövületek? Keressetek olyan ma élő fajokat,
amelyek ezek rokonait!
Jelöljetek egy ásványt ki, amelyet az év ásványi címére ajánlanátok!
Indokoljátok meg miért? Készítsetek róla fotókat!
Készítsetek minél több geomorfológiai alakzatról fényképet! Csoportosítsátok
azokat kialakulásuk szerint!
3. csoport: Gleccserekhez kapcsolódó feladatok
Jelöljétek be az Alpok térképén a megismert gleccsereket!
Készítsetek fényképeket a gleccserek környezetéről!
Gyűjtsetek példákat különböző típusú morénákra! Fényképet is készítsetek
ezekről!
Készítsetek fényképeket a gleccserek formakincséről, hasonlítsátok össze a
gleccserek megfigyelt formakincsét egy ábrával!
Fényképezzétek le a firnjeget, majd olvasszátok meg és öntsétek le róla a
folyadékot! Milyen következtetéseket vonhatunk le a tapasztalatokból?
Beszéljétek meg, miért nevezhetjük a gleccsereket a Föld hőmérőinek?
A Pasterze-gleccser mentén becsüljétek meg a gleccser zsugorodásának mértékét a
következő 50 évre!
4. csoport: Meteorológiai, hidrogeográfiai és vízkémiai feladatok
Használjátok a www.wetter.at honlapot. Hasonlítsátok össze a terepgyakorlat
során megfigyelt időjárási elemeket a sokéves átlaggal és az előrejelzéssel! Mi
okozhatja a különbözőséget?
Hőmérővel mérjétek meg a völgy aktuális hőmérsékletét, majd miután felmentetek a
felvonóval a hegy tetejére, mérjétek meg ott is! Hasonlítsátok össze az
értékeket és magyarázzátok meg az okokat!
Gyűjtsetek vízmintát álló és folyóvizekből. A vízkémiai jellemzők és a terepi
megfigyelések alapján jellemezzétek a megfigyelt vizeket!
Becsüljétek meg egy forrás vízhozamát!
Vázlatosan rögzítsétek egy patak keresztmetszetét és becsüljétek meg a
vízhozamát!
5. csoport: Botanikai, zoológiai és ökológiai feladatok
Készítsetek virágtalan és virágos növényekről fényképeket, majd próbáljátok
azonosítani őket (pl. növényfelismerő programmal)!
Az út során megfigyelt növényeket soroljátok rendszertani kategóriákba (törzs,
osztály, család, faj)
A fényképes növénygyűjteményből emeljétek ki a védetteket!
A túrautak során milyen növényzeti zónákat lehet megfigyelni? Készítsetek
ezekről is képeket, majd hasonlítsátok össze a magashegységek növényzeti öveinek
ábrájával!
Az út során megfigyelt állatokat kategorizáljátok, ha tudtok, készítsetek róluk
képeket!
Elemezzétek a megfigyeléseitek alapján, hogy hogyan alkalmazkodtak az egyes
növény és állatfajok a magashegységi környezethez?
6. csoport: Kultúrtörténethez, ipartörténethez és tájgazdálkodáshoz
kapcsolódó feladatok
Milyen kereskedelmileg nevezetes útvonalakat érintettünk a terepgyakorlat során?
Jelöljétek ezeket a térképen! Mi magyarázza ezen utak egykori jelentőségét, mi
okozhatta ezek hanyatlását a későbbi korokban?
Településszerkezeti szempontból jellemezzétek Hallstattot és Annaberget.
Fényképekkel dokumentáljátok ezeket!
Milyen építészeti megoldások jellemzőek az alpesi házakra! Fényképeket is
készítsetek ehhez!
Keressetek az alpesi tájhasználathoz kapcsolódó jellegzetességeket, a
növénytermesztés, az állattenyésztés, az erdőgazdálkodás és a vízhasználat
esetében is!
Milyen alternatív energiatermelési módokat figyeltetek meg az út során? Ezekről
készítsetek fotókat!
Mely világörökségi helyszíneket kerestünk fel? Jelöljétek ezeket Ausztria
térképén!
Írjatok néhány gondolatot a megfigyeléseitek alapján, hogy mi adja
terepgyakorlati helyszíneink egyediségét!