Nyitólap

Tanárok

Felvételizőknek

Diákjainknak

Versenyek

Érettségi

Terepgyakorlatok, zöld napok

Linkek

Képgaléria, videók

 

A csoportok feladatai

 

1. csoport: Térképészeti és közlekedésföldrajzi feladatok

Jelöljétek ki a nap folyamán megtett közlekedési és túra útvonalat!
Állapítsátok meg az út hosszát, jelöljétek a legmagasabb és legalacsonyabb pontokat!
Határozzátok meg az útvonal relatív magasságkülönbségét!
A túraútvonalaknál készítsetek útvonal keresztmetszeti szelvényt!
Emeljétek ki, azokat a pontokat, amelyeket megtekintettünk!
Nevezzétek meg, hogy az adott útszakaszon milyen alternatív közlekedési lehetőségek állnak rendelkezésre!
Kultúrtörténetileg és ipartörténetileg melyek a legjelentősebb útvonalak a térségben? Ezeket eltérő színnel jelöljétek! Készítsetek egy-egy szakaszukról fotókat!
Készítsetek fotókat a közlekedést segítő tereptárgyakról!
 



2. csoport: Kőzettani és geomorfológiai feladatok

Milyen kőzetekkel találkoztunk a nap folyamán!
Gyűjtsetek belőle egy-egy kis darabot! Vizsgáljátok meg a friss törési felszínüket!
Nézzetek utána, hogy hogyan alakultak ki, és milyen ásványok alkotják!
Fényképezzetek le különböző fossziliákat, kőzeteket és ásványokat a russbachi múzeumban! Mikor keletkeztek ezek a kövületek? Keressetek olyan ma élő fajokat, amelyek ezek rokonait!
Jelöljetek egy ásványt ki, amelyet az év ásványi címére ajánlanátok! Indokoljátok meg miért? Készítsetek róla fotókat!
Készítsetek minél több geomorfológiai alakzatról fényképet! Csoportosítsátok azokat kialakulásuk szerint!



3. csoport: Gleccserekhez kapcsolódó feladatok

Jelöljétek be az Alpok térképén a megismert gleccsereket!
Készítsetek fényképeket a gleccserek környezetéről!
Gyűjtsetek példákat különböző típusú morénákra! Fényképet is készítsetek ezekről!
Készítsetek fényképeket a gleccserek formakincséről, hasonlítsátok össze a gleccserek megfigyelt formakincsét egy ábrával!
Fényképezzétek le a firnjeget, majd olvasszátok meg és öntsétek le róla a folyadékot! Milyen következtetéseket vonhatunk le a tapasztalatokból?
Beszéljétek meg, miért nevezhetjük a gleccsereket a Föld hőmérőinek?
A Pasterze-gleccser mentén becsüljétek meg a gleccser zsugorodásának mértékét a következő 50 évre!



4. csoport: Meteorológiai, hidrogeográfiai és vízkémiai feladatok

Használjátok a www.wetter.at honlapot. Hasonlítsátok össze a terepgyakorlat során megfigyelt időjárási elemeket a sokéves átlaggal és az előrejelzéssel! Mi okozhatja a különbözőséget?
Hőmérővel mérjétek meg a völgy aktuális hőmérsékletét, majd miután felmentetek a felvonóval a hegy tetejére, mérjétek meg ott is! Hasonlítsátok össze az értékeket és magyarázzátok meg az okokat!
Gyűjtsetek vízmintát álló és folyóvizekből. A vízkémiai jellemzők és a terepi megfigyelések alapján jellemezzétek a megfigyelt vizeket!
Becsüljétek meg egy forrás vízhozamát!
Vázlatosan rögzítsétek egy patak keresztmetszetét és becsüljétek meg a vízhozamát!



5. csoport: Botanikai, zoológiai és ökológiai feladatok

Készítsetek virágtalan és virágos növényekről fényképeket, majd próbáljátok azonosítani őket (pl. növényfelismerő programmal)!
Az út során megfigyelt növényeket soroljátok rendszertani kategóriákba (törzs, osztály, család, faj)
A fényképes növénygyűjteményből emeljétek ki a védetteket!
A túrautak során milyen növényzeti zónákat lehet megfigyelni? Készítsetek ezekről is képeket, majd hasonlítsátok össze a magashegységek növényzeti öveinek ábrájával!
Az út során megfigyelt állatokat kategorizáljátok, ha tudtok, készítsetek róluk képeket!
Elemezzétek a megfigyeléseitek alapján, hogy hogyan alkalmazkodtak az egyes növény és állatfajok a magashegységi környezethez?




6. csoport: Kultúrtörténethez, ipartörténethez és tájgazdálkodáshoz kapcsolódó feladatok

Milyen kereskedelmileg nevezetes útvonalakat érintettünk a terepgyakorlat során? Jelöljétek ezeket a térképen! Mi magyarázza ezen utak egykori jelentőségét, mi okozhatta ezek hanyatlását a későbbi korokban?
Településszerkezeti szempontból jellemezzétek Hallstattot és Annaberget. Fényképekkel dokumentáljátok ezeket!
Milyen építészeti megoldások jellemzőek az alpesi házakra! Fényképeket is készítsetek ehhez!
Keressetek az alpesi tájhasználathoz kapcsolódó jellegzetességeket, a növénytermesztés, az állattenyésztés, az erdőgazdálkodás és a vízhasználat esetében is!
Milyen alternatív energiatermelési módokat figyeltetek meg az út során? Ezekről készítsetek fotókat!
Mely világörökségi helyszíneket kerestünk fel? Jelöljétek ezeket Ausztria térképén!
Írjatok néhány gondolatot a megfigyeléseitek alapján, hogy mi adja terepgyakorlati helyszíneink egyediségét!