Nyitólap

Linkek

Képgaléria, videók

Útvonalak, helyszínek, térképek

1. nap:
Budapest - Tatabánya - Hallstatt - Annaberg

Az 1. képen ábrázolt útvonalon jutottunk el Tatabányáról (ahová vonattal utaztunk Budapestről) az országhatárt Sopron után keresztezve Hallstattba, majd a nap végén a szállásunkra Annaberg im Lammertalba. Az út Hallstattba 440 km hosszú volt (1. kép A-D pontok között). Hallstatt 511 méter magasságban, Tatabánya 199 méter magasságban található, a végpont tehát 312 méterrel van a kezdőpont fölött.

Hallsattban rövid városnézés után a 2. képen ábrázolt útvonalon, az egykori sószállításra használt Soleweg egy szakaszán túráztunk, a 3. képen ábrázolt szint-keresztmetszet szerint, 4,1 km hosszan, legalacsonyabb pont az általunk érintett szakaszon 511 méter, a legmagasabb 743 méter, a relatív szintkülönbség 232 méter, a szintkülönbség a túra kezdő- és végpontja (511 és 540 méter) között 29 méter.

Innen (1. kép E pont) 38 km megtétele után értük el Annaberg im Lammertalt, melynek tengerszint feletti magassági 778 méter, tehát a 238 méterrel fekszik magasabban mint túránk végpontja. A teljes nap alatt 478 kilométert tettünk meg közúton. Napi gyaloglás kb. 5 km (városi séta és a túra), hozzávetőlegesen 250 méter szintemelkedéssel.

2. nap:
Annaberg - Donnerkogel - Russbach - Gosauseen - Annaberg

A második nap elejét a terepen töltöttük, a Donnerkogelbahn (4. képen csillaggal jelölve) felső végállomásánál található alpesi legelőn, 1473 méterrel a tengerszint felett.

Ide az említett hegyi felvonóval mentünk fel, amelynek 895 méter tengerszint feletti magsságban található alsó végállomását (4. kép B pont) buszunkkal értük el a 4. képen jelölt útvonalon.

Innen a Russbachi Ásvány és Fosszília Múzeumba mentünk tovább (4. kép, D pont; 813 m) egy rövid, az annabergi bolthoz (4. kép, C pont) tett kitérő után, 32,28 km hosszú utat megtéve (a kezdő és a végpont szintkülönbsége -82 méter volt).

Innen 14,6 kilométert utaztunk aznapi hosszabb túránk helyszínére, Gosau településtől délre fekvő Gosauseenhez (Gosau-tavakhoz), 113 méterrel magasabbra érkezve, mint amilyen magasságban a múzeum volt (4. kép E pont). A 10,5 kilométeres túránk kezdőpontja tehát 936 méteren, míg legmagasabb pontja 1161 méteren feküdt (5. kép). A szintemelkedés a teljes túrán 237 méter, körtúra jellege miatt mértéke egyezik a szintcsökkenéssel. Szintkülönbség 225 méter. Innen a legrövidebb - 30 km hosszú - útvonalon jutottunk vissza a szálláshoz (4. kép A pont), mely 156 méterrel van közelebb a tengerszinthez, mint a Gosausee.

Összesen ezen a napon tehát 66 kilométert tettünk meg közúton, és kb 11 kilométert terepen.

3. nap:
Annaberg - Großglockner Hochalpenstraß
e - Kaiser-Franz-Josefs-Höhe - Heiligenblut - Annaberg

A negyedik napon a Ferenc József Császár-magaslat (Kaiser-Franz-Josefs-Höhe) volt az egyik úticélunk, (6. és 7. képeken is B pont), amely 2369 méterrel fekszik a tengerszint felett. Az Annabergből odavezető mintegy 115 kilométer hosszú útnak (7. kép) utolsó szakaszát (kb. 50 km) a múlt század elején épült, 1935-ben megnyitott panorámaúton, a hajtűkanyarokkal tarkított Großglockner Hochalpenstraße-n tettük meg.

Az alpesi panorámaút legmagasabb pontja a Hochtor-alagút Salzburgland és Karintia tartományok határán 2504 méter magasan található. Relatív szintkülönbség tehát 1963 méter, az útvonal kezdő és végpontja közötti szintkülönbség pedig “csupán” 1591 méter.

A Ferenc József-magaslatról körbenézve láthattuk a felhőből kibújó Großglocknert, amely 3797 méterével Ausztria legmagasabb pontja. A magaslatról indul a Gamsgrubenweg ösvény (Kőszáli kecske-ösvény), amelynek több pontjáról is kitűnő panoráma nyílik a Pasterze gleccserre, amely Ausztria legnagyobb gleccsere. A gleccser az 1950-es években még 11 km hosszú volt, ma már csak kb. 8 km.

A Kőszáli kecske-ösvényen tett séta (kb. 8 km) megtétele után Heiligenblut falujába utaztunk tovább (6. kép C pont) 16 kilométert megtéve ezalatt 1288 méterre (!) ereszkedve. A kezdő- és végpont közötti szintkülönbség - 844 méter! Itt a templom és a főtér megtekintése után visszaindultunk a szállásra, ahova 114 kilométert utaztunk (8. kép).

4. nap:

Annaberg - Semmering - Budapest

Utolsó napunkon hazafelé vettük az irányt, pontosabban a budapesti Etele térre (9. kép D pont). 241 km megtétele után a 9. kép és 12. kép B pontján, a semmeringi vasútállomáson tett le minket a buszunk. A vasútállomás a híres Südbahn (császári és királyi Déli Vasúpályatársaság) semmeringi vonalának megállója, ahol egy vasúttörténeti kiállítást is berendeztek, illetve az állomáson található a vonalat tervező Carl Ritter von Ghega emlékműve is.

Innen indul a vasútvonalat követő panoráma turistaút, a Bahnwanderweg, melyen tettünk egy rövid, 3,7 kilométeres sétát (10. kép a kék jelölőpontig). A szintkeresztmetszet alapján a szintkülönbség 106 méter (854 méter legalacsonyabb pont, 960 méter legmagasabb pont, lásd 11. kép). A túra után a 9. kép és 12. kép C pontjából indultunk Budapestre, mely 296 kilométerre volt még akkor tőlünk.

Czimmermann Péter (12.C) és Becsei Flóra (10.C)